”Nu mănânc broccoli! 🤐🥦 Vreau lapte cu cereale și ciocolată! 🥣🍫 ” Vă sună cunoscut, așa-i? Știm că cei mici au preferințe atunci când vine vorba de mâncare, iar cartea „Cei șapte Papă-Lapte”, de Mary Ann Hoberman, este modalitatea perfectă pentru a-i învăța despre alimentația sănătoasă! 📖😇
😉 Fă activitatea de mai jos, iar copilul va privi, apoi, cu alți ochi mâncarea. 🥗 Va ști exact tipurile de alimente și cum îl ajută să crească sănătos! 🥩🥐🧀🍏🥕
Vârsta: 3-6 ani
Titlu carte: Cei șapte papă-lapte
Autor carte: Mary Ann Hoberman
Obiectivul activității:
- Învățarea grupelor de alimente – Ce trebuie să conțină o masă sănătoasă?
- Recunoașterea alimentelor sănătoase
- Deosebiri între legume și fructe
Materiale necesare:
- Lipici
- Decupaje din reviste
- Hârtie
- Eventual farfurii de carton
- Legume și fructe proaspete
Preambul
Pregătește o foaie de flipchart (coală A3 sau 4 foi A4 lipite) pe care desenezi o farfurie împărțită în 5 sectoare. Pe fiecare sector scrie vizibil grupa de alimente:
Cereale – pâine, orez, paste
Fructe
Legume
Lactate – lapte, iaurt
Proteine – carne, ouă
Decupează din reviste sau reclame ale magazinelor alimente din fiecare din grupele de mai sus (și în plus câteva dulciuri). Minim 5 imagini pentru fiecare copil participant.
Adună copiii în cerc și întreabă-i: Ce au mâncat cu o zi înainte? Cine a pregătit mâncarea pentru ei? Care e mâncarea lor preferată?
Lasă copiii să dea explicații unii altora și apoi completează răspunsurile dacă e cazul.
Sugestii sesiune de citire
Citește cartea ca pe o poveste, dar ține-o astfel încât toți copiii să vadă ilustrațiile.
Fiind un text în rime poți încuraja copiii să ghicească unele cuvinte de la finalul de vers.
Pe parcurs, când e vorba de mâncarea copiilor, repetă cu ei ce mâncăruri preferă copiii din poveste:
Peter – lapte cald
Lucy – limonadă roz
Jack – sos de mere
Mac – griș cu lapte
Mary Lou – pâine
Flu – ou fiert
Fren – ou prăjit
Ar fi de ajutor să ai decupate imagini cu aceste mâncăruri și, în timp ce citești alimentele preferate ale copiilor din carte, să le arăți celor din sală imaginile aferente.

Sugestii sesiune de activități
- Discutați la final de poveste ce au gătit copiii și de ce.
- Reluați discuția alimentelor preferate. Știu copiii ce tipuri de alimente preferă?
- Arată-le foaia cu farfuria pregătită cu cele 5 grupe de alimente. Luați pe rând alimentele din poveste și lipiți-le în zona potrivită.
Pâine, cereale, orez – griș cu lapte (Mac), pâine (Mary Lou)
Fructe – sos de mere (Jack), limonadă roz (Lucy)
Legume
Lapte, iaurt – Lapte cald (Peter)
Carne, ouă – proteine – ou fiert (Flu), ou prăjit (Fren)
Checul mamei intră la dulciuri și, deși ele sunt pe lista de alimente, în această activitate vorbim despre alimente sănătoase și punem pe lângă farfurie dulciurile.
Limonada roz ar putea intra și ea la dulciuri, dar puteți pune accentul că e făcută din multe lămâi cu puțin zahăr.
Ce alimente nu prea mănâncă cei 7 papă-lapte? Legumele!
- Roagă copiii să dea exemple de legume și apoi lipiți imagini cu legumele sugerate în zona dedicată legumelor.
Dacă se poate pregățește într-un coș mai multe legume și fructe și roagă copiii să se separe pe farfurii legumele de fructe. Puteți discuta apoi și unde cresc acestea (în/ pe pământ, în copac etc.)

Resurse suplimentare pentru adulți (bibliotecari, educatori, învățători, părinți, bunici):
- Despre alimente și o alimentație sănătoasă puteți citi pe:
https://amgtratate.blogspot.com/2017/09/nutritie-si-dietetica-c5-piramida.html
🤝Programul Ora să ȘTIM este susținut de: Deutsche Telekom Stiftung
➡️Dă LIKE paginii noastre de Facebook și fii la curent cu activitățile și experimentele de la Ora să ȘTIM!👍