Educație și tehnologie în mediul rural românesc Evenimentul „Ora să ȘTIM/ Volunteer readers”
Pe data de 25 iunie 2019, la Muzeul Național Cotroceni, a avut loc un eveniment ce a marcat finalul proiectului Ora să ȘTIM. Evenimentul a fost organizat de Fundația Progress în parteneriat cu Deutsche Telekom Stiftung și a avut tema: „Educație și tehnologie în mediul rural românesc”.
Momentul central al evenimentului a fost reprezentat de o discuție pe tema: „Educație și tehnologie în România rurală – pași mici sau salturi gigantice?”, ce i-a implicat pe invitații speciali: Dr. Ligia Deca, Consilier de Stat – Administrația Prezidențială, Olimpia Bratu, Manager – Biblioteca Județeană “Christian Tell” Gorj, Prof. univ. dr. Lucian Ciolan – Universitatea București, Stefanie Thate, Manager Comunicare – Deutsche Telekom Stiftung, Germania, Roxana Vitan, Președinte Romanian-American Foundation, Vlad Măcelaru, CEO ClarK & Ambasador CODE Kids. Moderatorul panelului a fost Dr. Camelia Crișan, Lector. univ. dr. la SNSPA.
Trei dintre ideile abordate în panel pot fi rezumate în următoarele întrebări, la care invitații au răspuns:
În ce tipuri de competențe trebuie să investim pentru a-i pregăti pe copii pentru locuri de muncă ce vor fi disponibile în viitor?
„Sunt foarte multe domenii care nu sunt incluse în disciplinele de bază, dar ar putea fi. Ne uităm de cele mai multe ori la notele de la examenele finale, dar foarte rar testăm o competență, ce se poate face”, Dr. Ligia Deca, Consilier de Stat – Administrația Prezidențială
De ce să investim în astfel de programe?
„În momentul în care fiecare are acces la așa ceva (tehnologie), acesta este viitorul. Tipul acesta de proiecte ajută la popularizarea științei, a viitorului. Există un rezervor imens de talente. Și da, trebuie să facem asta cu toții, pentru că da, este o responsibilitate a statului, dar și a noastră”, Roxana Vitan, Președinte Romanian-American Foundation.
Cum ar trebui să ne comportăm cu elevii și preșcolarii?
„Un prim pas, ar fi să începem cât mai puține propoziții cu NU și cu interdicții și să le spunem copiilor ce se poate face. Copiii au curajul ăsta, dacă le tăiem curajul de la vârste mici, nu îl vor mai avea. Pentru ca aceste noi generații să reușească, trebuie să greșească. În știință este nevoie de experimentare, iar fără experimentare nu se pot face greșeli”, Prof. univ. dr. Lucian Ciolan – Universitatea București.
La finalul evenimentului s-a desfășurat ceremonia de decernare a diplomelor Ora să ȘTIM, în semn de recunoștință pentru implicarea activă a bibliotecarilor ce au facilitat realizarea proiectului și au susținut creativitatea copiilor implicați. Iată care sunt meritele unei inițiative de tipul Ora să ȘTIM din perspectiva managerului proiectului, dr. Claudia Șerbănuță:
„Ora să ȘTIM este o invitație pe care bibliotecile o adresează copiilor pentru a descoperi singuri, prin lectură și experimente, cât de cool sunt științele. În ultimele 6 luni, bibliotecari din 155 de comunități, majoritatea din mediul rural, au făcut din bibliotecile lor mici laboratoare în care copiii între 3 și 10 ani au fost liberi să exploreze teme din domeniile STEM cum ar fi: corpul uman și simțurile, sistemul solar, geografia planetei, fauna și flora lumii, fizica și chimia. Folosind ca sursă de energie mirarea copiilor și curiozitatea lor înnăscută, bibliotecarii au deschis cărțile, au citit și au experimentat alături de cei mici în peste 5000 de sesiuni.
Ora să ȘTIM a adus educația despre știință în satele din Romania și a pregătit bibliotecarii să fie susținători pasionați și ai acestui tip de educație. Haideți alături de noi pentru a continua acest efort atât de necesar.”
Beneficiarii proiectului au fost bibliotecarii din 155 de localități din 12 județe din România: Argeș, Bihor, Dâmbovița, Gorj, Harghita, Hunedoara, Prahova, Mureș, Neamț, Sălaj, Vâlcea și Vrancea.
Ne dorim ca aceste comunități formate să continue promovarea tehnologiei STEM, pentru că astfel, pot contribui la evoluția tinerilor din întreaga țară.
Ora să ȘTIM este o inițiativă națională ce are drept obiectiv încurajarea copiilor și stimularea interesului acestora pentru lectură și STEM, prin activități de citit cu voce tare, experimente și sesiuni de întrebări. Astfel, copiii învață că tot ceea ce îi înconjoară este STEM.
- Tags: