CERCETARE: Percepția față de serviciile oferite de bibliotecile publice din România
La sfârșitul anului trecut, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a deschis o linie de finanțare prin PNRR destinată modernizării sistemului de biblioteci publice din România. Suma care urmează a fi investită în această direcție este de 37 milioane de euro pentru 41 de proiecte, adică 41 de rețele județene de biblioteci. Pentru a înțelege impactul pe care îl va avea această inițiativă, egalată doar de un proiect similar desfășurat între anii 2008 și 2015 și finanțat de către Fundația Bill și Melinda Gates cu 26,9 milioane USD, am decis să facem o cercetare cu valoare de benchmarking pentru a înțelege percepția actuală a publicul față de serviciile oferite de bibliotecile publice. Ne propunem să realizăm aceeași cercetare la finalul anului 2026 pentru a înțelege dacă există modificări în percepția publică despre biblioteci, ca urmare a investițiilor realizate.
Prezenta cercetare a constat într-un chestionar cu întrebări închise și deschise, care a fost completat de către 270 respondenți, în perioada 01.02.2024 – 20.02.2024. Lotul cercetării a fost unul de conveniență, respondenții au fost selectați pe baza unor anunțuri date pe social media, în toate județele României. În prezentarea cercetării au fost îndemnați să completeze acei respondenți care au interacționat în ultimul an cu o bibliotecă publică. Cercetarea a fost realizată și asumată de către Fundația Progress, pentru a preveni orice formă de bias în răspunsuri care ar fi putut fi determinată dacă promotorii cercetării ar fi avut o altă identitate instituțională.
Principalele rezultate ale cercetării sunt:
Activitățile bibliotecilor care răspund tuturor grupelor de vârstă și diversitatea resurselor pe care acestea le pun la dispoziția publicului, prezic semnificativ (aprox. 60%) din percepția pe care utilizatorii o au asupra calității serviciilor de bibliotecă.
Activitățile de alfabetizare digitală care sunt oferite publicului de către biblioteci prezic semnificativ (aprox. 30%) din percepția pe care utilizatorii o au asupra calității serviciilor de bibliotecă.
Cu cât bibliotecile sunt mai active în comunitate, cu atât există o percepție mai favorabilă asupra serviciilor oferite.
O percepție pozitivă asupra bibliotecii e determinată de bibliotecar, acolo unde numele acestuia e cunoscut de comunitate.
Existe diferențe semnificative între bibliotecile rurale și urbane în ceea ce privește Seriozitatea, Responsivitatea și Empatia în oferirea de servicii, respectiv aceste servicii sunt mai favorabil evaluate în mediul urban.
Femeile evaluează mai favorabil decât bărbații serviciile bibliotecii în ceea ce privește Siguranța și Empatia.
Pentru bibliotecile care participă activ în proiectele Fundației Progress există o percepție mai favorabilă în ceea ce privește serviciile pe care le oferă.
Pentru mai multe detalii, accesează întregul raport de cercetare AICI.
- Tags: