La începutul acestui an, Fundația Progress a lansat programul „AI Oportunități la Bibliotecă”, finanțat de CPI Foundation cu sprijinul Google.org AI Opportunity Fund, inițiativă care aduce formarea competențelor de utilizare a inteligenței artificiale în bibliotecile publice. Primele rezultate arată nu doar un apetit real pentru inovație, ci și o transformare profundă în modul în care bibliotecarii își văd rolul în era digitală.
Proiectul se desfășoară pe parcursul a doi ani, 2025 si 2026, incluzând în fiecare an câte 10 județe. Un număr de 6 județe au parcurs până acum cursurile din proiect și anume: Neamț, Sălaj, Bihor, Dâmbovița, Mureș și Prahova cu un număr de 68 de beneficiari. Scopul acțiunilor proiectului este instruirea bibliotecarilor din minimum 20 de județe pentru dobândirea și dezvoltarea competențelor de lucru ale acestora cu inteligenta artificiala (IA), astfel încât să devină mai bine pregătiți pentru evoluțiile tehnologice din viitorului apropiat atunci când vor colabora cu publicul lor țintă din comunitatea locală și să valorifice cât mai eficient instrumentele TIC și AI în activitatea lor în sprijinul cetățenilor.
La finalul primei etape, a fost organizată o sesiune de feedback constând într-un chestionar și o întâlnire online cu echipa Fundației Progress. La acesta sesiune de feedback au participat peste 50% dintre persoanele instruite. Bibliotecarii au lucrat cu instrumente AI precum ChatGPT și Copilot, explorând cum pot fi folosite pentru redactarea de postări, generarea de materiale vizuale, digitalizarea registrelor sau planificarea evenimentelor. Formatul cursului a fost apreciat pentru accesibilitate și flexibilitate. Mai mulți bibliotecari au început imediat să aplice AI în activitatea lor zilnică: „Cu AI suntem acum mai rapizi și mai creativi”, a rezumat un participant. „Este un pas înainte. Trebuie să ținem pasul cu noile tehnologii, deoarece ne va fi din ce în ce mai mult de folos în activitatea de zi cu zi, nu doar în munca profesională ci și în activitatea personală.” – F.B., bibliotecar. Peste 65% dintre respondenți au declarat că nu ar schimba nimic la curs, apreciind structura, claritatea și aplicabilitatea practică. Modul interactiv, online și modular a fost perceput ca accesibil și flexibil, chiar și pentru bibliotecile cu resurse limitate. „Pentru mine, acesta a fost unul dintre cele mai plăcute cursuri profesionale, cu beneficii imediate. Ne bucurăm că nu a fost un curs doar teoretic, ci și unul care să aibă aplicații practice imediate.” P.I., bibliotecară
Una dintre cele mai emoționante povești din acest trimestru vine de la o bibliotecară dintr-o comunitate rurală din județul Sălaj. La 62 de ani, nu lucrase niciodată cu inteligență artificială. Asemenea multor bibliotecari din mediul rural, gestionează singură o bibliotecă cu resurse digitale limitate și este responsabilă pentru tot: de la catalogare la organizarea de evenimente comunitare. Când s-a înscris la cursul „ AI Oportunități la bibliotecă”, era atât entuziasmată, cât și temătoare. „Mi-a fost teamă că nu voi face față,” a spus în timpul sesiunii de feedback. Dar a rămas dedicată. A urmat fiecare modul, și-a luat notițe, a exersat uneltele și a cerut sprijinul trainerului. La jumătatea cursului, a început să folosească ChatGPT pentru sarcini reale, precum redactarea anunțurilor, pregătirea activităților educaționale sau generarea de idei pentru ateliere cu copiii. Ce a surprins-o cel mai mult a fost cât de încrezătoare și puternică s-a simțit:
„A fost ceva complet nou pentru mine, dar acum văd cât de mult mă poate ajuta în munca de zi cu zi.” De asemenea, a apreciat și răbdarea trainerului: „A fost foarte blândă cu noi, doamnele mai în vârstă. Asta mi-a dat curaj.”
La final, nu doar că a învățat să folosească AI, ci deja îl aplica în bibliotecă. Transformarea ei a atras atenția altor bibliotecari din jur, cărora le împărtășește acum experiența și le dă sfaturi. Această poveste arată impactul real al programului: nu doar noi competențe, ci și curajul de a îmbrățișa inovația și sentimentul că și cei aparent „lăsați în urmă” pot fi lideri locali ai schimbării.
Programul a demonstrat că atunci când primesc resurse și formare, bibliotecile pot fi catalizatori ai schimbării. De la redactarea de conținut online până la automatizarea organizării registrelor, AI-ul a deschis noi perspective pentru profesioniștii din biblioteci. Fundația Progress va continua să dezvolte acest program și să sprijine bibliotecarii în tranziția către era digitală. 14 județe cu minim 140 de bibliotecari mai urmează să intre în program. Cu fiecare curs, tot mai multe biblioteci din România dovedesc că viitorul tehnologic poate începe chiar în inima comunităților pe care le deservesc.
Despre programul AI Oportunități la Bibliotecă
Proiectul ”AI Oportunități la Bibliotecă” implementat de Fundația Progress și finanțat de CPI – Center for Public Impact, cu sprijinul Google.org AI Opportunity Fund are ca scop îmbunătățirea competențelor bibliotecarilor beneficiari în domeniul AI, pentru a răspunde provocărilor digitale ale viitorului.