Ora să ȘTIM: Laborator

mai18

ACTIVITATE: ÎN IARBĂ

Categorii //Ora să ȘTIM

👩‍🏫Știai că apa are puteri magice? 💧 ☔️Imaginează-ți o pungă plină cu apă pe care o înțepi cu un creion ascuțit, iar apa nu curge! Cum e posibil? 👨‍🔬 Fă experimentul și află explicația științifică de mai jos!

Vârsta: 3-6 ani

Titlu carte: În iarbă

Autor carte: Yukiko Kato

Obiectivele activității:

  • Despre natură
  • Proprietățile apei
  • Noțiuni de fizică și chimie

Materiale necesare:

1. Apă
2. Pungă cu fermoar
3. Creioane
4. Lumânare
5. Pahar de sticlă
6. Farfurie adâncă
7. Chibrite (doar adultul)

Preambul

Adunați copiii în cerc și întrebați-i dacă știu cum arată un râu. Din ce sunt formate malurile râului? În câte direcții curge un râu? Cu cine merg copiii la râu?

Sugestii sesiunea de citire

Deschideți cartea și citiți, apoi întrebați copiii ce cred că se întâmplă. La pagina 5 puteți întreba: Oare unde pleacă Yuno? 

La pagina 10: Știți cum face vântul?

La paginile 19-20: Ce alte sunete din natură stiți? Cum face ploaia? Dar gâzele? Dar păsările?

Sugestii sesiunea de activități 

Veți realiza pentru copii două jocuri cu apă. 

Primul experiment

  1. Umpleți o pungă din plastic cu fermoar cu apă. 
  2. Țineți punga deasupra unei farfurii și străpungeți-o pe rând, dintr-o parte în alta, cu câte un creion.
    Creionul va străpunge punga, dar nu va curge apă.  

Explicație: Pungile din plastic sunt flexibile, deoarece conțin lanțuri lungi de molecule care se pot îndoi și flexa. Dacă pungile de plastic nu ar avea lanțuri de polimeri, plasticul ar fi dur și inflexibil. Dar, deoarece aceste lanțuri sunt atât de flexibile, atunci când străpungeți punga, lanțurile moleculare din plastic se flexează în jurul creionului în interiorul găurii, creând un sigiliu strâns în jurul creionului și împiedicând scăparea apei (deși este posibil să aveți câteva minore scurgeri).

Al doilea experiment

  1. Puneți apă într-o farfurie adâncă. 
  2. În mijlocul farfuriei plasați o lumânare aprinsă. 
  3. Puneți deasupra lumânării un pahar cu gura în jos, astfel încât lumânarea să fie în interiorul paharului. 
  4. Întrebați copiii ce cred că se va întâmpla. 

Prin arderea oxigenului de sub pahar se va forma un vid și astfel apa va urca singură în interiorul paharului. Practic, după ce lumânarea se stinge, aerul din pahar se răcește, presiunea din pahar devine mai scăzută decât cea din afara paharului. Presiunea externă face apa să urce până când presiunea din interior va fi egală cu presiunea din exteriorul paharului.
Pentru a vedea mai bine cum se ridică apa puteți folosi colorant alimentar. 

Resurse suplimentare pentru adulți (bibliotecari, educatori, învățători, părinți, bunici):

🤝Programul Ora să ȘTIM este susținut de: Deutsche Telekom Stiftung

➡️Dă LIKE paginii noastre de Facebook și fii la curent cu activitățile și experimentele de la Ora să ȘTIM!👍

Stiri

BIBLIOTECILE PUBLICE CA HU...

BIBLIOTECILE PUBLICE CA HU...

14-04-2020

6 biblioteci din România, Rep...

Criza economică va distru...

30-03-2020

Criza în care deja a intrat s...

#CodamAcasa – Întâlnir...

#CodamAcasa – Întâlnir...

20-03-2020

În această perioadă, în ca...

Calea Plevnei Nr. 29, Et. 1, Ap. 3, sector 1, București, cod poștal 010221

Tel

Email: office@progressfoundation.ro