Ora să ȘTIM: Laborator

May18

ACTIVITATE: AUTOBUZUL MAGIC – ÎN INTERIORUL CORPULUI UMAN, despre igiena mâinilor

Categorii //Ora să ȘTIM

Te-ai spălat pe mâini? 🧼 Ai mânuțele curate? 👐De câte ori pe zi îl întrebi pe cel mic aceste lucruri? De zeci de ori, suntem siguri!

🛀Pentru că este esențial ca ei să înțeleagă importanța igienei personale și a spălatului pe mâini, vă propunem să descoperiți mai întâi lumea celulei și a bacteriilor! 🔬 🦠🧬🧫

📖 Citește împreună cu copiii cartea „Autobuzul Magic. În interiorul corpului uman” 🚌, de Joanna Cole, și explică-le copiilor cum se transmit microbii, dar și care sunt modalitățile prin care ne putem proteja de aceștia.📌E musai să încerci experimentul, fiindcă doar așa pot înțelege copiii cât de ușor se răspândesc virușii și bacteriile! 😉

Vârsta: 7-10 ani

Titlu carte: Autobuzul magic – În interiorul corpului uman

Autor carte: Joanna Cole

Obiectivul activității:

  • Noțiuni de baza: celula, microbul (germenul), virusul, bacteria
  • Măsuri și tehnici de apărare împotriva microbilor

Materiale necesare:

  1. 3 felii de pâine proaspătă
  2. 3 pungi care se închid ermetic sau 3 borcane
  3. Zahăr
  4. Făină de porumb 
  5. Cremă/ulei
  6. Apă
  7. Săpun

Preambul:

Adună copiii în cerc și întreabă-i:

Știți cu cine luptă corpul uman atunci când se îmbolnăvește? Cine, din organism, ajută în această luptă?

Cât de mici sunt microbii care ne aduc boli?

Pot da exemple de microbi și de moduri de transmitere?

Pot spune câteva moduri de a ne apăra de transmiterea virusurilor și a bacteriilor?

Sugestii sesiune de citire

Deschideți cartea cu ilustrațiile către copii și pregătiți-i pentru lectură:

  1. Vorbește despre seria de aventuri Autobuzul magic (unde o domnișoară profesoară îi duce pe elevi în aventuri pentru a explora și învăța).
  2. Apoi citește paginile 1-11 (doar textul clasic fără a investi timp în citirea dialogurilor sau a notelor adiacente). 
  3. Întreabă copiii dacă ar putea să călătorească în corpul uman, unde ar merge. Dacă nu e nimeni curios să ajungă în sânge, propune-le să vadă cum e acolo.

Treceți la paginile 16-17: 

  1. Citește cât mai mult din textele de pe aceste pagini, subliniind partea legată de leucocite și germeni (sau microbi). 
  2. Întreabă copiii despre ce știu de germeni/ microbi și dacă știu unde trăiesc și cum se transmit.

Pot vedea microbii cu ochiul liber? (Dacă au fost atenți la ilustrațiile de la pagina 6 pot să spună că au nevoie de microscop pentru a putea vedea celulele și microbii.) 

Fiind invizibili pentru ochiul liber, microbii se văd cel mai bine prin ce reușesc să facă în timp. De aceea, în acea zi veți pregăti un experiment care va avea rezultate în câteva zile.

Sugestii sesiune de activități 

  1. Ia o felie de pâine, pune-o în pungă și apoi închide-o bine. 
  2. Pune pe pungă descrierea “felie neatinsă” sau de control.
  3. Ia a doua felie și roagă copiii să lipească fiecare, pe rând, palmele pe ea fără a o rupe. 
  4. Pune apoi felia în pungă și închide punga ermetic. 
  5. Pune pe pungă descrierea “Felie atinsă cu mâini murdare”.  
  6. Pune a treia felie deoparte, deocamdată. 

Pentru a vedea cum se mișcă microbii faceți următorul experiment:

  1. Copiii sunt împărțiți în 2 grupuri. 
  2. Fiecare copil se dă pe o mână cu cremă sau ulei.  
  3. Primul grup de copii pune mâna într-o farfurie cu făină de porumb, iar al doilea într-una cu zahăr. 
  4. Copiii din primul grup sunt rugați să dea mâna cu câțiva copii din celălalt grup.

Ce s-a întâmplat pe mâinile lor? Au luat unii de la alții și poartă pe mâini făină și zahăr. 

În mod similar virușii și bacteriile, dar și alți microbi se amestecă și stau împreună pe mâinile noastre. 

Discutați despre cum microbii circulă de la om la om în mod similar. Dar cum se scapă de acești microbi? 

Copiii trebuie să se spele. Inițial se spală doar cu apă (dar fără sa insiste sau să se frece mult – cam cum se spală de obicei în grabă)

Cum arată mâinile lor acum? Sunt curate? 

Deși s-au curățat un pic încă se mai pot simți pe mâini urme de zahăr și făină. Apa nu are puterea să îndepărteze bine nici microbii.

Copiii se spală apoi cu săpun. O să observe că și cu săpun e bine să insiste pentru ca să își curețe mâinile. 

Discutați cum trebuie să se spele pentru a-și curăța bine mâinile și cât de important este să avem mâinile curate. Se poate discuta despre când se spală pe mâini și e bine să li se aducă aminte să se spele după ce meșteresc ceva, după joacă, înainte de a se așeza la masă etc.  

În încheiere reveniți la a 3-a felie de pâine:

  1. Roagă copiii să pună mâinile spălate pe ea. 
  2. Introdu felia de pâine în pungă și scrie pe ea: “Felie atinsă cu mâini spălate”

Dacă pungile în care au fost puse feliile de pâine sunt închise ermetic în câteva zile până la o săptămână se vor vedea diferențe deoarece feliile atinse vor dezvolta mult mai mult mucegai. 

Dacă aveți cumva un microscop de la școală vă recomandăm să încercați si experimentul de la pagina 6.

Resurse suplimentare pentru adulți (bibliotecari, educatori, învățători, părinți, bunici):

  • Informații despre igiena mâinilor:

http://www.mielopro.ro/5-mai-2017-ziua-mondiala-a-igienei-mainilor/

  • Cântec despre spălarea mâinilor
  • Exemplu de activitate cu pâine și mâini murdare:

Stiri

BIBLIOTECILE PUBLICE CA HU...

BIBLIOTECILE PUBLICE CA HU...

14-04-2020

6 biblioteci din România, Rep...

Criza economică va distru...

30-03-2020

Criza în care deja a intrat s...

#CodamAcasa – Întâlnir...

#CodamAcasa – Întâlnir...

20-03-2020

În această perioadă, în ca...

Calea Plevnei Nr. 29, Et. 1, Ap. 3, sector 1, București, cod poștal 010221

Tel

Email: office@progressfoundation.ro